«Доставка останньої милі» - це фінальний етап логістичного ланцюжка, по якій товари йдуть до кінцевого пункту призначення: ресторанів, магазинів, офісів або навіть приватних будинків. Послуга має бути не тільки екологічною, але і сприяти поліпшенню умов в містах-зробити їх більш приємним місцем для життя.

 

EZ-FLEX: простий спосіб міської доставки

У 2019 році Renault Group запустила експериментальний проект для збору відгуків, який повинен був допомогти краще зрозуміти потреби і очікування користувачів служб доставки – міських адміністрацій, муніципалітетів і компаній. У ньому взяли участь поштова служба Франції (La Poste), метрополія Монпельє-Середземномор'я, міська адміністрація Монпельє і компанія SEV (Services Ecusson Vert).

«Тестова експлуатація EZ-FLEX велася у співпраці з Renault Group і SEV. Автомобілі здійснювали доставку по всьому місту в рамках більш великої логістичної екосистеми. Ця програма допомогла налагодити ефективний діалог між місцевою адміністрацією, логістичним оператором SEV і власниками бізнесу та організувати спільну розробку концепції мобільності майбутнього і поліпшення іміджу міського центру, що забезпечить подальше зростання міської агломерації. Це частина ініціативи з розвитку мобільності в нашому місті  буде реалізована до 2025 року». – підкреслює Міхаель Делафосс, мер Монпельє і президент метрополії Монпельє-Середземномор'я».

Випробування проводилися на базі маневреного компактного електромобіля EZ-FLEX, розробленого спеціально для використання в щільній забудові міських центрів. Завдяки діаметру розвороту в 4,5 м йому легко вдається переміщатися вузькими міськими вулицями. Автомобілі були оснащені датчиками для збору таких показників, як GPS-координати, пробіг, число відкриття дверей, швидкість і кількість зупинок.

З ергономічної точки зору автомобіль продуманий до дрібниць. Завдяки надширокому отвору водійських дверей сідати в автомобіль і виходити з нього дуже просто, що вкрай важливо, коли кожен день доводиться доставляти безліч товарів. Крім того, вантажний відсік EZ-FLEX має низький поріг і зручну конструкцію дверей, що відкриває доступ до всього простору складської зони. Було випробувано безліч конфігурацій заднього модуля автомобіля, які могли б відповідати різним потребам комерційних користувачів.

 

На шляху до нових можливостей сервісів доставки

Фінальна стадія початкового випробувального циклу припаде на кінець року і надасть Renault Group достатньо цінної інформації для продовження роботи над міськими автомобілями для служб доставки майбутнього. Експеримент підтвердив, що користувачам цікаві електромобілі, що забезпечують більш спокійне водіння, що високо цінується, як водіями служб доставки, так і звичайними міськими жителями. Крім того, користувачам сподобалися компактні габарити автомобіля і зручність управління за рахунок дуже маленького діаметра повороту.

Особливо користувачі відзначили легкий доступ до вантажного відсіку, організований з боків через великі двері без стійок, що істотно спрощує процеси навантаження і розвантаження. Завдяки малому діаметру коліс підлога вантажного відсіку знаходиться на висоті 70 см. В ході експерименту проводилися тести з різною висотою підлоги заднього відділення, щоб підібрати оптимальні параметри для співробітників доставки.

Також випробовувалися різні конфігурації водійського місця. Наприклад, було змінено регулювання сидіння, щоб спростити процеси посадки і висадки з автомобіля для водіїв будь-якого росту. На етапі випробувань була введена карта безключового доступу, яка дозволяє не ставити коробки на землю при відкритті і закритті дверей. Особлива увага приділялася безпеці: інженери змінили розташування бічних дзеркал і зробили вертикальним вітрове скло, щоб поліпшити оглядовість на міських дорогах. Нарешті, підлога автомобіля була зроблена плоскою, а пасажирське сидіння може складатися, спрощуючи вихід через пасажирські двері, якими водії користуються майже в 15% випадках в залежності від трафіку. Завдяки додатковим пропозиціям, сформульованим в ході обговорень зі стратегічними партнерами, випробування допоможуть компанії Mobilize в розробці Mobilize Hippo - автомобіля для доставки до кінцевого замовника.

Зараз розглядаються варіанти інших випробувальних циклів, в тому числі, пов'язаних з різними сервісами. Друга фаза тестів допоможе Mobilize визначити діапазон рішень, які можуть бути запропоновані комерційним користувачам в майбутньому. Вони включатимуть автомобілі та послуги для доставки «останньої милі».

Жан-Крістоф Лабарр, директор з інновацій, стратегічного співробітництва та послуг мобільності Mobilize, зазначає: «Польові випробування допомагають нам глибше зрозуміти фактичні потреби клієнтів. Завдяки даним наших партнерів ми можемо розробляти пропозиції, що ідеально підходять для майбутніх клієнтів, в плані конструкції автомобілів і супутніх послуг».

 

Актуальні виклики сервісу доставки «останньої милі»

За оцінкою Всесвітнього економічного форуму до 2030 р. майже 60% населення планети проживатиме в містах. В міру урбанізації активно змінюються споживчі звички - наприклад, в 2023 р. п'ята частина всіх покупок буде відбуватися онлайн.

Основною проблемою найближчими роками стане необхідність враховувати і задовольняти очікування всіх учасників процесу:

  • клієнти / користувачі: ціна, швидкість, гнучкість рішень для доставки;
  • підприємці та компанії: вартість доставки, задоволеність клієнтів;
  • міста: якість життя (скорочення дорожніх заторів, викидів CO2, шуму, перегляд концепції міського планування, підтримка економіки);
  • транспортні та логістичні компанії: простий і швидкий доступ до пунктів призначення (зони низьких викидів, парковка, тощо), зниження витрат, комфортні умови для співробітників служб доставки.

 

EZ-FLEX в цифрах

Довжина: 3,86 м

Ширина: 1,65 м

Висота: 1,88 м

Колісна база: 2,495 м

Двигун: електричний

Діаметр повороту: 4,50 м

Вантажопідйомність: 300 кг, до 3 м3

 

****

Mobilize

Mobilize входить до складу Renault Group. Компанія пропонує гнучкі рішення в галузі мобільності, енергетики та цифрових даних відповідно до мінливих запитів споживачів, бізнесу, міст і регіонів. Mobilize будується на базі відкритих екосистем і допомагає переходити на стійкі енергетичні рішення в рамках стратегії Renault Group з досягнення вуглецевої нейтральності і прагнення до зростання відповідно до принципів економіки замкнутого циклу.